Annons

48 bilder av 50-talets Paris

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Tore Johnson blev bara 52 år gammal. Han levde ett bohemiskt liv. Hårt och nära flaskan.
Men han var också en blond, nyfiken 20-åring, som drog till Paris med sin kamera. Där kom han att träffa de allra största, Robert Frank, Christer Strömholm och Robert Capa för att nämna några men även fotojournalistikens fader Henri Cartier-Bresson. Från och med söndag och två månader fram kan man på museet se 48 av hans bilder från Paris.

Annons
 

Per Lindström, adjungerad professor i fotografi ger i en text på utställningen en ypperlig introduktion till Tore Johnson (1928–80).
– Det kommer även att komma ett nytryck av en bok om Tore Johnson utgiven Nordiska Museet ur vilkas fotografiska samlingar vi hämtat utställningen, säger Åsa Karlsson, biträdande museichef. 

– Usch, du ser supig ut idag, sa fotografens far, den berömde proletärförfattaren tillika nobelpristagaren Eyvind Johnson, när de kom jämsides med varandra på Kungsgatan i Stockholm. Det hela föranledes av att fadern inte bevärdiga sonen med en blick.

Modern dog tidigt och Tore Johnson reste till Paris i slutet av 1940-talet för att försörja sig som frilansfotograf. Hans bilder kan ses som dagboksanteckningar inte sällan utan en stillsam humor. Ibland är den fotograferade person medveten om fotografens närvaro men lika ofta inte.

I utställningen på museets fjärde våning finns ögonblicksbilder,  bilder från krogen, gatufotografi och inte sällan från Seines stränder. Tore Johnson kände starkt för människorna i samhällets utkanter och inspirerades av Photographie humaniste, ett gatufotografi som ville skildra vardagsliv med en kombination av realism och poesi.
– Det var ett helt nytt sätt att fotografera på, säger Åsa Karlsson.

Tore Johnson kom att bli mest känd för sina verklighetsnära men samtidigt finstämda bilder av storstadens miljöer och människor, såväl inom som utom landet, bland annat i Kongo, USA, Frankrike och Arktisregionen.
Han skickades också till Kuba för att ta en bild på den då tillkännagivna nobelpristagaren Ernest Hemingway. Fotografen kom lagom till Thanksgiving Day och enligt uppgift ägnades inte kalkonen någon större uppmärksamhet. Trots detta blev bilderna gjorda, lika äkta som de på Paris lumpsamlare några år tidigare.

Utställningen visas på Landskrona Museum 2 oktober – 27 november 2016.
Utställningen invigs av Jonas Hedberg, intendent på Nordiska museet söndagen den 2 oktober kl. 14.00.

Åsa Karlsson läser på om Tore Johnson.

Åsa Karlsson läser på om Tore Johnson.

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Ernest Hemingway på Kuba. Foto: Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Ernest Hemingway på Kuba.  Foto: Tore Johnson, Nordiska museet.

Annons
Annonser














Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser