PLANKET - Inlägg på denna sida är insändare och åsikterna är skribentens egna

Prenumerera på Landskrona Direkt

Föreställ dig ett Landskrona utan Landskrona Direkt skrev Måns Back Nilsson på Facebook.
Det kan jag inte föreställa mig.
Jag vill fortsatt ha en oberoende nyhetssajt som granskar och förmedlar lokala nyheter.
Men, naturligtvis är det svårt att bedriva journalistik med öppna artiklar till oss alla nyhetstörstande när annonsverksamhet ska finansiera möjligheten för att vi skall få läsa gratis artiklar.
Därför startar jag nu min egen prenumeration hos Landskrona Direkt, swishar 1200 kr för 2020 och hoppas att fler följer.
Du kan enkelt starta din egen prenumeration genom att swisha till 123 360 46 00.

Tobias Erlandsson

Moder jord: Dag 9

Hej på er Landskrona Direkts läsare och alla ni andra. 

Hur är det fatt med er?
Tänker på er: Dag som natt!

Själv,  håller jag mig borta från vimlet. 
Sysselsätter mig, med skrivandet. 
Det tar lite längre tid… med makaroner!

Men, vem har bråttom?

Vid pennan 
Geula Viola Lesén 
Foto: Privat.

P.s Imorgon är en annan dag, en dag med SOL!

Småföretagsmassaker och lotsning in och ut

Ett sjukdomstillstånd kan knäcka den mest råbarkade småföretagaren. Jag är en av de drabbade (pankreatit) som emellertid kom undan till att börja med. Med massiva sjukvårdsinsatser och juristdito blev det möjligt för mig att skjuta problemen framför mig. För allt detta behövdes pengar (och skulle det visa sig — havsutsikt). Jag hade såväl sjuk- som rättsskyddsförsäkringar (och bodde på Strandvägen 17).

Vi talar om 1990/91. Nu är det coronaviruset som drabbar småföretagare. Vi väntar på en ”småföretagsmassaker” i en omfattning som jag såg redan i slutet av 1980-talet.

Min egen roll var och är som den är.

En byggfirma, min entreprenör, var på väg att gå i konkurs när undertecknad kom förbi arbetsplatsen på Öresundsgatan 50. En leverantör hämtade material från byggarbetsplatsen. Detta tilltag satte jag stopp för. Sen tillkallades polis och det blev rabalder hela den sensommareftermiddagen. Det blev början på en massaker av småföretag som jag personligen ansvarade för. Det skulle visa sig att många i hela Sverige skulle drabbas.

Tack vare svensk sjukvård kom jag emellertid på benen och kunde ta utmaningen. Under 10 år pågick striden om mina byggprojekt med en massiv advokatinsats. Efter mina år i skatterättens värld hade jag tillgång till all tänkbar sakkunskap. Övning i domstolsförhandlingar ger färdighet. Men det är för dj-ligt att behöva gå och rätta till efter andra. Och det kostade, i dagens prisnivå, c:a 20.000.000 (tjugomiljoner) kronor i rättegångskostnader!

I insändare – för några dagar sedan – tog SD, under rubriken ”Omedelbara åtgärder för att stödja vårt lokala näringsliv”, upp behovet av företagslots.
Under de senaste åren har jag handlagt ett antal ärenden om misslyckat företagande och varnat stadens kommunledning såväl muntligen som skriftligen. Jag har saknat och saknar fortfarande den feedback som, m.h.t. sakernas tillstånd, varit behövlig och behövs nu.

Nu adresserar jag kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg (L) personligen:
Ska dessa myndighetsmisslyckanden få fortsätta? Sekretess hjälper inte.
Slutligen: av SD:s insändare framgår inte vilka kvalifikationer en företagslots ska ha. Utifrån ovanstående är jag som klippt och skuren för jobbet med tillträde genast. Jag jobbar hemifrån!
Så bäste Torkild, ring eller sänd en budbärare!

Tommy Jonasson
civilekonom, f.d. universitetslektor i skatterätt vid Lunds Universitet

PS. I Danmark är åtgärderna massiva./Ds.

Ökat regionalt självbestämmande

Om Corovaviruset:
Lågt regionalt självbestämmande kan orsaka onödig smitta
 
Situationen i Sverige tycks vara värst i Stockholm. Finland har gjort rätt som spärrat av Helsingforsregionen. Men den typen av beslut borde få fattas på regional nivå.
Inför den stundande påsken kommer den den första sommargästvågen olämpligt. Till Båstad och Bjärehalvön, Kullabygden och till Österlen. Även om Skåne inte är smittfritt,
är läget värre i Stockholm. Skåne borde i detta fall ha rätten att stoppa all icke nödvändig inresa och genomresa.(Liksom andra regioner) Bara transporter och begravningar
skulle då tillåtas.

Corona Covid19 är obehaglig på så vis att många tydligen känner sig ”småsnuviga” och är smittsamma, utan att uppleva några egentliga problem. Men andra kan senare avlida av att bli smittade.
 
”Inre skydd mot yttre smitta” eller omvänt, jag tror att vi måste få regional beslutanderätt inte enbart gällande farliga virus. Behövs överhuvudtaget någon lag beträffande snöskooters i Skåne t.ex ? Är det rimligt att tillåta dubbdäck på skånska motorvägar?

Skall vi påtvingas samma sjölagstiftning som säkert behövs i de inre delarna av Stockholms skärgård, vid våra öppna kuster? Borde inte landshövdingen väljas av folket, och inte bara utgöra en reträttpost. Privata vinhandlare kanske borde tillåtas (inom vissa ramar) – vilket även skulle bidra till att fler butikslokaler inte muras igen. Bättre avtal för Öresundstrafiken (när väl all smitta är borta) etc. Ett och samma biljettsystem, som kan ta både svenska och danska kontanter.
 
Men angående corona och smittsamma påsk-sommargäster från de värt drabbade områdena i Norden är särskilt viktigt, menar jag.
 
Pontus Eriksson

Lyft undersköterskor och småföretagare

Höganäs och Trelleborgs kommuner agerar för att städernas småföretagare skall överleva! Vad gör Landskrona?

Torkild, kung av staden, har du inte möjlighet att öppna stadens kassakista, eller är pengarna slut på grund av felsatsningar, typ sparkade chefstjänstemän, höga löner för stadens bolagsdirektörer, felaktiga satsning och orättvist skändande av Rådhuset med Harrys, ett avfolkat och själlöst rådhustorg, fiberutbyggnad, endast nybyggnation för de besuttna och då har jag inte ens nämnt pengarna i sjön – Europaspåret.

Tillika har du förminskat insynen i den kommunala organisationen, satt den demokratiska processen ur spel – genom att votera utan att debattera. Genom att sätta ”direktörer” som politiska ordförande i bolagsstyrelser och nämnder trots att dessa ej varit valbara.
Allt för den liberala idén. Valfrihet för vem?
Eller är det bara så enkelt att sossarna begått harakiri?

Undersköterskan tjänar i staden lite drygt 26 000 i snitt! Vad tjänar Teslamannen?
Det är mer än vår inrikesminister, som har 290 kommuner att hålla reda på!

Ta Er samman och se till att vi medborgare får ett levande centrum.
Satsa på småföretagarna – NU!

Mats Karlsson
Landskronit

Omtanke

Vill i dessa besvärliga tider skicka all värme och tack till vård och
omsorg, all personal och till alla andra som gör sitt för att hålla
igång samhället.

Mvh/Kjell Andersson

”Moder jord” I mitten av mitt hjärta

Hej på er Landskrona Direkts läsare och alla ni andra!
Har tänkt på er…
Skriv ”några rader” i dessa konstiga tider
 
Moder jord: I mitten av mitt hjärta 
I en förorenad plats,  blev jag dumpad
Isolerad och utan namn.
Tänker inte sluta skrika!
Har icke syndat!
Ni är mitt vittne! 

Allt det här, är oväntad
Detta är, ingen dröm
Mitt/vårt öde är bittert.
Tigger min själ: snälla läk mig!
Det räcker nu!

Solen skiner, redan 
Men…jag vet inte, om dagen blir bättre än gårdagens. 
En tröstande röst, hör jag…

Mina ögon, mot himlen siktar 
Till mor, jag ropar:
Lämna inte mig!
Glöm inte mig!
Snabba och svara!
För att jag är förlorad!

Snälla! Tala om för min mor, att jag henne ÄLSKAR och i mitt hjärta är hon förvarad!
Och en dag, kanske jag kommer tillbaka…
Med tröst.

Långt långt  
Djupt djupt 
Du framför mig, står 
Med leende, du på mig, ser
Inuti mig, mitt hjärta svider. 

Moder moder:
Du är uppe 
Gråter ännu 
Tårögd är du
För en alldeles, tidig separation! 

Har vuxit 
Är ingen, barnrumpa länge…
Nu, när det gör ont…
Drömmande minnen…
Och som ett barn, gråter jag. 
Minns ditt leende… minns dina ansiktsuttryck…
Och mitt hjärta svider. 

Är du där???

Fortsättning följer…

Må väl!
Sköt om er och försök att vara lite,  gladare!

Vid pennan:
Geula Viola Lesén 

LSS

Vi ser viktiga skillnader!

När den borgerliga Treklövern nu vill privatisera tre LSS-boenden reagerar fem socialdemokratiska politiker starkt i Landskrona Direkt.  Med all rätt. Vi ser allt mer hur den nyliberala privatiseringsvågen fallerar. Heder åt den moderata politiker som vågar erkänna att privatisering av vård och omsorg inte ledde till något bättre. Vi har sett fler exempel på nyliberala/borgerliga politiker som erkänner detta.
De fem Socialdemokraterna skriver att de motsätter sig privatiseringen därför att de värnar om vårdtagarnas bästa. Och det ligger ju också i den socialdemokratiska värdegrunden att inte vilja sälja ut vård, skola och omsorg privata till aktörer med stora vinstintressen. Utan låta våra skattepengar gå till just vård,skola och omsorg.
Genast kommer en insändare från två SD-politiker. De vill berätta att de också röstat emot privatiseringen. Som skäl anger de att de inte har sett någon utredning som ger information om hur brukarnas tillvaro och hur personalens arbetsmiljö blir i detta privata LSS-boende. Det är ju gott och väl att man tänker på brukare och personal. Bra. Om de verkligen menar detta, oavsett kostnader.

Men skillnaden mellan dessa två partier är:

S vill för brukares bästa stoppa privatiseringen. Men också för att våra skattepengar ska gå just till det som det är ämnat- vård och omsorg. Och inte i fickorna hos riskkapitalister och privata aktörer, som ser mer till vinst än omsorg.

SD å andra sidan vill, till skillnad från den nyliberala Treklövern, också se till att brukare och personal får det bra. Om de får se en utredning om detta. Vilket Treklövern inte bekymrar sig om. Var våra pengar försvinner bryr SD sig mindre om. Här brukar de lydigt följa sin liberala ledare och kamrater i den konservativa Treklövern. Och matar gärna riskkapitalister och vinsthungriga aktörer med våra skattepengar.

Lena Nilsson
Håkan Lans

Därför säger SD nej till ytterligare privat verksamhet inom omsorgen

Ni som sagt er vara positiva till privata företag inom välfärden, frågar sig säkert vän av ordning efter att SD i omsorgsnämnden yrkat avslag till upphandling av privat LSS-boende.

Det korta svaret är att vi Sverigedemokrater genomdriver inte privat verksamhetsdrift bara för att vi vill eller önskar det.

Vi prioriterar nämligen brukarnas trygghet och personalens kompetens och nöjdhet. Dessa förutsättningar måste vara uppfyllda och får vi inte klara indikationer och tydlig information på att privat verksamhet blir minst lika bra, eller bättre än kommunal verksamhet, så säger vi nej.

I den här frågan har ingen utredning genomförts inom stadens redan befintliga och privata LSS-boende; Italiengatan och Stora Norregatan.

Vi har inte fått någon information om brukarnas tillvaro och personalens arbetsmiljö hos sin privata arbetsgivare.

Det är anledningen till att vi säger nej till ytterligare upphandling av privata LSS-boenden.

Kerstin Stein Sandell (SD)
Ledamot omsorgsnämnden

Kristina Drwiega Magnusson (SD)
Ledamot omsorgsnämnden

Utförsäljning av LSS-boende

När nu Liberalerna, Moderaterna och Miljöpartiet ska auktionera ut LSS boende. Med en förfrågan om vem som kan ta hand om människor för lägst peng.

Samtidigt som denna iver om privatisering råder i Landskrona kan vi läsa om Lomma.

Den Moderatledda majoriteten i Lomma ber sina invånare om ursäkt och skriver: Vi har provat alla de större privata företagen inom äldreomsorg. Vår förhoppning, för 15 år sedan, var att kvaliteten skulle bli bättre. Så blev det inte. Det har blivit billigare, men samtidigt har de äldre, anhöriga och de anställda blivit allt mer missnöjda.

Nu vill den borgerliga majoriteten i Landskrona privatisera tre LSS boende för att spara 1,2 miljoner kronor. På en fråga från oss Socialdemokrater varför de privata kan bedriva vården billigare. Blev svaret att vi har dyrare overheadkostnader som kostnader för nämnd och förvaltning.

Men de kostnaderna försvinner inte när vi privatiserar.

Så vad är det som säger att det inte blir sämre när vi privatiserar.

Vi Socialdemokrater tror precis som den borgerliga majoriteten i Lomma att kostnadsminskningen kommer att tas på kvalitén, arbetsmiljön och de anställda.

Den Socialdemokratiska gruppen i Omsorgsnämnden

Eva Örtegren
Bengt Karlsson
Annette Nilsson
Rafael Barkrawi
Lamees Ar-Rawi