PLANKET - Inlägg på denna sida är insändare och åsikterna är skribentens egna

Sverige avviker

Sverige utmärker sig. Den svenska coronalinjen eller snarare anticoronalinjen avviker från den brittiska, franska, danska, finska etc. – för att inte tala om TRUMPs USA.

För en dryg vecka sedan ringde jag till Hotel Ritz i Paris – ett av världens flottaste lyxhotell. Stängt, så jag småpratade med växeltelefonisten Madame Betty – ja, faktiskt folk pratar om Sveriges coronastrategi även på lyhotell.

Casinot i Monte Carlo är också stängt. Det intilliggande lyxhotellet Hotel de Paris tar inga reservationer.
Men i Landskrona finns lönnkrogar som erbjuder högt spel med alla valutor. Ryktet säger att en sådan ska öppnas på Ven för riktiga storspelare. Jag blir hedersgäst. Det blir en riktig injektion för turismen i Landskrona. Kanske blir TRUMP inbjuden eller erbjuden delägarskap. En Trumps flykt från Corona.

Tommy Jonasson
civilekonom, f.d. universitetslektor i skatterätt vid Lunds Universitet

Kollektivtrafik på Strandvägen….eller inte……

När Landskrona Stad, Skånetrafiken och Nobina valde att straffa oss på Strandvägen så att vi står utan kollektivtrafik under två års tid, så fick vi på vårt förbättringsförslag bara kalla handen. Att lägga till hållplatser på linje 5 som de mer eller mindre lagt ned på Strandvägen (vi ville att de skulle öppna upp två av dem igen) fick vi besked på att ”rutten tar för lång tid då och då kan de som bor i Borstahusen bli sura”.

Frågan ställdes första gången före jul, då det uppdagades att vi i västra Landskrona blivit rånade på vår kollektivtrafik, linje 5. Att det tar längre tid att köra linjen med fler hållplatser, det begriper vi, men är det upp till er att ställa människor mot varandra och tycka att det är viktigare med Borstahusen (som snart halva stan heter, riktiga Borstahusare ryser vid tanken), än med de som bor på Strandvägen.

Svaret blev som ovan, det tar längre tid, då blir de inte glada i Borstahusen. De kanske till och med måste dra ned på antalet turer/dag, det är ju en katastrof för de som fortfarande har en fungerande kollektivtrafik, att bara kunna åka tre ggr/timme istället för fyra.

Nu har de i alla fall bestämt att den nya sommartidtabellen kommer att fyllas på med hållplatser på vissa linjer, men på fråga varför det fungerar på den/de linjerna men inte på linje 5 är det ingen som svarar på. Detta innebär att vi på Strandvägen fortsatt har 1 km till närmsta hållplats och får förlita oss till skämtet de kallar för ”anropsstyrd trafik”, som förresten de som ska köra ALDRIG själva har hört talas om.

Så frågan är om ni inte uppfattade den:
Varför är det mer med vissa än med andra i Landskrona Stad? Varför kan man lägga fler hållplatser längs vissa linjer, utan att ta hänsyn till den längre körtiden, men inte på andra sträckor. Läs linje 5.

Gör om, gör rätt och rädda sommartrafiken för de som på Strandvägen. Vissa att ni har lite ryggrad och erkänn att ni tänkt fel!

André Eklind

Smittstatistik

Smittstatistik byggd på Folkhälsomyndighetens statistik för antal nya fall per dag – per län i Sverige.
 
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
 
De började räkna efter första fallet i Sverige. Jag har utgått från
”Nya sjukdomsfall” per dag (längst ner till vänster), men då dagliga
siffror blir ”skumpiga” har jag summerat veckovis från och med den 21/1.
 
Här är antalet nya fall per sjudagarsperiod, räknat från 21/2
 
                                     Skåne             Stockholm               
Vecka 1 (21/2-27/2)    0,14             5,14  
Vecka 2 (28/2-5/3)      8,14            30,14
Vecka 3 (6/3-13/3)     21,28           32,85
Vecka 4 (14/3-20/3)     5,0             91,14
Vecka 5 (21/3-27/3)     6,14          169,85
Vecka 6 (28/3-4/4)     11,28          163,0  
 
Danmark stängde gränserna 13/3 (”vecka 3”).
 
Jag vidhåller vad jag skrev på detta plank häromdan – varje region måste få ha rätten att få
upprätta gränsstängningar efter eget behag, när det t.ex gäller epidemier av denna omfattning.
Vore jag landshövding och hade befogenheten skulle jag stänga Skånes gränser, det handlar
om att begränsa spridningen.
 
Pontus Eriksson

Landskronas ansvar

I dessa coronatider har jag frågor avseende att följa de av myndigheterna rekommenderade restriktionerna.
Svar kan lämpligen komma från de styrande i kommunen.
Vilket ansvar har ni vad gäller restaurangerna och uteserveringarna?
Vilket ansvar har ni vad gäller skyddsutrustning till bl.a. hemvården och hemtjänsten?
Tycker ni att allt fungerar som det skall och ni är nöjda och litar på att alla tar sitt ansvar i denna svåra tid? Det börjar  komma signaler runt om i landet att krogar och uteserveringar inte är så värst benägna att rätta sig efter myndigheters rekommendationer.

Nu är det ju så att en rekommendation från en myndighet skall följas!
Tycker ni att restaurangerna och deras uteserveringar sköter sig här i Landskrona?

Kanske Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande, kan ta sig tid att besvara frågorna?!
Eller rentav stadsdirektören Christian Alexandersson.

Tackar på förhand.
Kjell Andersson

Ni är våra hjältar!

Seniorer och 70+. Ni är våra hjältar!
Det är ni som ska stanna inomhus. Köpa mat på nätet. Hämta mat- och apotekskassar utanför ytterdörren. Diska förpackningar vid leverans. 
Inte träffa någon. Inte göra några undantag för nära och kära. 
Ni får gå utomhus men bara om ni håller meterlånga avstånd till alla andra.
Det är ett högt pris att betala för att undvika att smittas av covid-19.
Ingen åldersgrupp har så höga krav och så skarpa rekommendationer på sig som ni, i dessa Coranatider.
Ni seniorer och 70+ måste nu bära en börda som andra och yngre människor skulle ha svårt att klara av.

Det är inte mycket vi andra kan göra för er seniorer som sitter i ofrivillig isolering för att underlätta den ensamhet som många av er känner.
Men något måste Landskrona stad göra för alla seniorer och 70+!

Vi Sverigedemokrater föreslår därför att Landskrona stad, med Svalövs kommun som förebild, inrättar en kostnadsfri stödlinje där du som är senior och 70+ kan ringa kostnadsfritt och anonymt för att prata med en medmänniska på kommunens anhörigstöd. Ett samtal när du känner dig ensam eller orolig eller om du bara behöver prata av dig och få mötas av en vänlig och förstående röst.  

Stefan Olsson (SD)
Kommunalråd

Kerstin Stein Sandell (SD)
Ledamot Omsorgsnämnden

Här va de livat – här går det undan!

Biltillverkare av svarta och vita bilar framförallt de där tre tyska bilarna, ni vet och någon gång en lillebror från Sverige har två problem:
Det har väldigt lätt för att fatta eld på kvällar och nätter vid större parkeringar!
Det andra stora problemet är att hastighetsmätarna inte fungerar! De slutar fungerar vid alla hastigheter över 40 km/h.

Ett annat problem är att det lyser oerhört stark på Erikstorpsvägen och säkert på fler gator i Landskrona:
Polisen och hastighets kontroller lyser oerhört starkt med sin frånvaro!
Det kommer att hända en olycka mer än den refug som blev nedkörd av en vit bil i förrgår!
Men Glad Påsk ???? och kör försiktigt och tänk på avståndet!
Håkan Lans

Sprängningarna i Landskrona

Så har vi då nått till den punkt där en ordentlig knall hör vardagen och natten till. Ingen verkar bry sig längre. 
Det smäller varje natt, någon gång mellan 01.30 och 04.00, och här på Karmelitergatan skallrar rutorna och det är näst intill omöjligt att avgöra var explosionen ägt rum.
Min erfarenhet är att vi har en beslutsam, skicklig och kompetent poliskår, därför är det obegripligt att man inte lyckats stävja detta.
Det må vara några få som spränger, men med hög sannolikhet är det tämligen många som vet vilka gärningsmännen är. Dock är det väl näst intill omöjligt att ingripa mot vare sig tänkbara gärningsmän eller vittnen om ordningsmakten skall leva upp till vad som stipuleras i barnkonventionen.

Barn är ju per definition goda eller i värsta fall lite obetänksamma och att en femtonåring skulle vara ute vid 02.30 en vardag för att spränga bomber är väl otänkbart? Ja, om man lever i den värld där barn inte rånar andra barn. Där Pippi bollar med poliser. Där alla som dör hamnar i Nangijala och högskoleutbildade socionomer tror på enhörningar. Givetvis går det att få stopp på allt detta om våra rättsvårdande myndigheter bestämmer sig. Sluta blunda eller kom hit och försök förklara för en sexåring hur det kan anses normalt att det smäller varje natt. Jag klarar det inte.

Lars Lindblad
Landskrona

Stoppa alla löneutmätningarna

Många har ett helvete p.g.a. ovanstående. Att stoppa löneutmätningarna drabbar ingen fattig.
I dessa coronatider får åtgärden snabbt resultat. Det är bara att trycka på knappen.

Glad påsk!

Tommy Jonasson
civilekonom, f.d. universitetslektor i skatterätt vid Lunds Universitet

Den grå / rosa staden

Hej på er Landskrona Direks läsare och alla ni andra!

Håller med er! 
Konstiga   overkliga  spännande  tider, nu.
”Imorgon” är allt som det ska vara!

Dagens tankar av:
”Moder jord” 
Den grå / rosa staden 

Om du vill att jag visar dig, den grå/rosa staden

Kom! promenerar vi längst trottoarerna. 
Givakt drar våra ögon, mot de flygande duvorna. 
Sedan ger jag dig min hand och tillsammans går vi ner till plattformen. 
Många högar av löv, kommer att virvla runt omkring. 
Du kommer säkerligen att svepa om, huvudet ditt, med din varma halsduk. 

På en bänk sitter vi, och vid svagt ljus 
Kommer du att säga: ” har tröttnat på, den gråa staden!”

Då sätter jag dig på örnens vinge, ovanpå molnen. 
På väg till din, väntande rosa Landskrona stad.

Tänkte bara tala om att, jag ser det som min plikt att sprida:  kärlek  glädje och gemenskap.
 
Ni är mina, busungar! Men men… busa Lagom!

Tack för ordet!
Vid pennan…
Geula Viola Lesén 
 

Ska man ha råd att bli gammal i Landskrona?

För att värna välfärden i den pandemi vi befinner oss i går nu regeringen och dess samarbetspartier fram med 22 miljarder till landets kommuner och regioner. För Landskrona kommun innebär detta 70 miljoner i år. Det är en stor satsning, både för att hantera den ekonomiska nedgången och samtidigt värna vår gemensamma välfärd.

Coronavirusets spridning är först och främst en fara för människors liv och hälsa, men det har också lett till ett mycket allvarligt läge i ekonomin, både globalt och här hemma i Sverige. Coronakrisen drabbar hela samhället i en snabb takt och slår hårt mot individer, företag och offentlig verksamhet. Personalen inom vård, skola och omsorg är viktigare än någonsin. Lärare ställer om snabbt för att kunna undervisa på distans. Medarbetare inom omsorgen tar hand om våra äldre när vi inte kan hälsa på dom.

Vården, skolan och omsorgen är kärnan i det starka samhället. I kris blir det tydligt att vår gemensamt finansierade välfärd är mer betydelsefull än någonsin. Regeringens ekonomiska tillskott ger oss ytterligare skäl för att säga nej till avgiftshöjningar i äldreomsorgen. Kommunledningen med Liberalerna, Moderaterna och Miljöpartiet kan nu bara motivera sitt förslag till avgiftshöjning av rent ideologiska skäl. Vi kräver att deras förslag läggs där det hör hemma, i papperskorgen.

Några av de sen tidigare presenterade åtgärderna innebär dessutom även de en avlastning för kommunsektorn. Staten tar tillfälligt över sjuklöneansvaret under två månader. Det är en viktig insats för att lyfta av kostnaderna för kommunerna. Redan den 11 mars meddelade regeringen även att staten tar alla extraordinära kostnader för hälso- och sjukvården och omsorgen. Pengar ska inte, och får inte, stå i vägen för att hindra smittspridningen. 

De senaste årens ekonomiska politik har handlat om att rusta svensk ekonomi och bygga upp motståndskraft mot kriser. Tack vare goda offentliga finanser kan vi möta den ekonomiska nedgången. Det är avgörande att vår gemensamma välfärd nu har de resurser som krävs. Sverige har en påfrestande tid framför sig. Den ska vi ta oss igenom gemensamt, som ett samhälle.

Niklas Karlsson, Riksdagsledamot (S)
Fatmir Azemi, Oppositionsråd (S)