LÅNGLÄSNING. Den turbulens som funnits i teknik- och fritidsförvaltningen under ett flertal år kan vara på väg att redas ut. Det är i alla fall vad stadsledningsförvaltningen hoppas på. De har presenterat ett förslag som går ut på att den nuvarande teknik- och fritidsnämnden och motsvarande förvaltning delas upp i en teknik- och en serviceförvaltning.
AXELTOFTA. Planuppdraget för bostadsbebyggelse bör avbrytas. Det är tjänstemännens förslag till politikerna om Axeltoftas framtid. ”Det blir en sommar kryddad med juridiska spetsfundigheter för de kolonister som valt att mantalsskriva sig i stugan….” Så skrev vi redan 2004. Den gången för 20 år sedan, nästan på dagen, handlade det om Kopparhögarna. Nu är det kolonisterna i Axeltofta som lär sitta bänkade och följa kommunfullmäktige den 27 maj. Då avgörs med all säkerhet koloniområdets framtid. Vinner förslag 3 är Axeltofta 2030 ett naturområde.
BOSTADSPOLITIK. Det finns en medveten politik i Landskrona att hålla nere det allmännyttiga beståndet. Helst ser ledningen att det endast byggs med äganderätt i småhus men även nybyggda bostadsrätter är okej. Som ett led i politiken sjunker Landskronahems andel av lägenheterna år efter år. Den förda bostadspolitiken finns över hela landet och ger utslag på minskad allmännytta. I Landskrona har andelen lägenheter som ägs av allmännyttan minskat det senaste decenniet, till 15 procent i fjol. Det visar nya siffror från SCB som släpptes tidigare i april.