Grattis till studenten

Istället åkte varje klass för sig till en början och efter en stund var det enstaka bilar som körde. Den väg som presenterades som kortegeväg var det inte många som följde. Det gick dock inte att ta fel på studenternas glädje. Men visselpipor och konfettikanoner fyllde dom en del av centrum med glädje och glada […]

Don Pedro har öppnat igen

Natten till måndagen sprängdes entré och uteserveringen till Restaurang Don Pedro i bitar. Förödelsen inne i lokalen var också stor. Men trots detta så öppnade pizzerian redan på tisdagen och många var de som kom för att visa sitt stöd.

Doldis från Häljarp antagen till prestigefylld fotosalong

LÅNGLÄSNING. För sjunde året i rad har fotografer från hela landet sökt till Arbetets museums Dokfotosalong, som i år har temat ”Osynligt arbete”. Landskrona har tidigare varit representerade av Thor-Björn Johansson som häromåret visade bilder på skogsarbetare från Hede i Härjedalen. I år har en 29-åring från Häljarp imponerat på juryn, för andra året i rad.

Ny rutt för firande studenter

Idag, onsdag, är det en milstolpe i många ungas liv. Det är dags för eleverna på Öresundsgymnasiet att ta studenten. Nytt för i år är att den traditionella studentkortegen är ändrad. Anledningen är att det brustit i kommunikationen mellan bussbolag och kommun.

Veckans rätta tipsrad

– Det blir nog en hel del som lyckas pricka in alla rätt denna runda, sa Janne Lindell strax innan snöret drogs för målgång. – Nästa tisdag kör vi vårterminensavslutning. Sen badar vi och äter glass fram till den 1 augusti som råkar vara en tisdag. Då slutar vi bada och koncentrerar oss på nio […]

Glada Semme-elever sjunger i takt med Gåspennan

När eleverna på Seminarieskolan idag går på sommarlov så är det en speciell låt som kommer att sjungas för full hals och med minst lika mycket inlevelse som Den blomstertid nu kommer. Tillsammans med omåttligt populära Gåspennan har skolans elever årskurs F-4 skapat den klapp- och dansvänliga låten ”Seminarieskolan gör mig glad”.

Höga nivåer av bekämpningsmedel i skånska åar

I de båda åarna som rinner inom Landskrona kommuns gränser, Saxån-Braån och Råån, bedrivs omfattande kontroll av vattenkvaliteten. Övervakningen har pågått sedan mitten på 1980-talet och provtagningarna görs oftast en gång i månaden av miljöförvaltningen i Landskrona. Nu visar mätningar att det förekommer alltför höga halter av bekämpningsmedel i flera skånska åar enligt en nyligen presenterad rapport från Länsstyrelsen Skåne.

Nu är det upp till kommunfullmäktige

Sveriges Lärare Landskrona har tidigare skrivit till politiker i KSAU och kommunstyrelsen angående vikten av att följa ”märket” i årets löneöversyn. Nu gör man ytterligare en framstöt. Denna gång riktar man sig direkt till kommunfullmäktiges 51 ledamöter. "Landskrona dräneras på lärare", menar Rebecka Kainulainen och Göran Andersson om lönerna i Landskrona hamnar under "märket".

Polisen: Vi har säkrat spår

Polisen är på tisdagen förtegen om vad vittnesmål, förhör och dörrknackning har gett i jakten på den eller de som sprängde entrén på Pizzeria Don Pedro natten till måndagen. De medger dock att den tekniska undersökningen gett resultat. Ingen är dock gripen i skrivande stund.