Musik, konst och föredrag på Selmadagen

SELMADAGEN. Då årets Selmadag hölls förra veckan samlades besökarna i Siriuslokalen och det bjöds på ett varierat program med musik, föredrag och konst. Arrangerande Föreningen Selma gläds över att medlemsantalet nu passerat 50 personer och att intresset fortsätter att växa.

Intresset för enduro håller i sig

SAXTORP. Årets sista tävling är körd ute på Saxtorpsbanan - Saxtorps Enduro Special. Bland de över 300 anmälda förarna fanns det flera från hemmaklubben Landskrona Motorklubb.

Varg synlig inom kommunen

VARG. I lördags sköts en varg i Klippans kommun. Rapporter om varg på våra sydliga breddgrader blir allt vanligare. Inom Landskrona kommun finns en handfull rapporter om varg och lodjur det senaste året.

Hej då Kvantum – Välkommen Stationen

HANDEL. För drygt sex månader sedan tog Alexander Ahlström och Kim Kolobaric över ICA Kvantum på Östervångs Plan i Landskrona. Planer fanns redan då att göra om butiken till en supermarknad och idag, måndag, tas ett stort steg. ICA Kvantum är ett minne blott. Butiken heter nu ICA Stationen.

Ta bussen till ICA Maxi

KOLLEKTIVTRAFIK. Den 14 december ändrar Skånetrafiken tiderna för våra bussar och tåg runtom i Skåne. Det kan handla om att ändra en avgångstid för att göra bussen mer punktlig eller för att bättre passa när skolan slutar på eftermiddagen. Samtidigt får Landskrona en ny busslinje.

Volontärerna gör skillnad – Malvan öppnar i nya lokaler

VÄLGÖRENHET. Klockan 13 till 17 på självaste julskyltningssöndagen den 30 november slår Malvan upp dörren för sin nya butik på Borgmästaregatan i centrala Landskrona. Förutom second hand-kläder så är det ”bokrelease” för en bok som sammanfattar Malvans första 25 år.

Sinnlig utställning om ljus, hopp och skaparkraft

UTSTÄLLNING. Just nu visas utställningen “Tron på livet, hoppet och kärleken – La escala amarilla” på PETÖR Garden Center på Borgmästargatan 24. Utställningen hålls under ordinarie öppettider: vardagar kl. 10–17, lördagar kl. 10–14 och söndagar stängt. Arkivbild.

Snökaos orsakade olyckor

VINTERVÄGLAG. Det ymniga snöfallet på torsdagen ställde till det rejält på gator, vägar och trottoarer i Landskrona. Värst var det på väg 17 strax efter klockan 16 då en personbil frontalkrockade med en lastbil i höjd med Asmundtorp. Följden blev att två personer fick föras till sjukhus.

Tredje branden på kort tid på S:t Olofs Vång

KOLONIBRAND. Räddningstjänsten i Landskrona fick strax innan klockan 17 på torsdagskvällen rycka ut till koloniområdet S:t Olofs vång. Åter stod en koloni i full brand. Det är tredje kolonin på kort tid som brinner på området.