Den 11 februari hälsar Borstahusens konstförening välkomna till ett nytt konstår på Pumphuset. Föreningen utlovar sex spännande utställningar under 2023. Här återfinns såväl nya konstnärstalanger på väg fram som redan väl etablerade konstnärer som bland annat en av landets främste akvarellmålare, Hasse Karlsson som återvänder till Borstahusen.
Vi noterar att Asmundtorps IF höll sig väl framme i Pantameras miljötävling Föreningskampen. Tävlingen som genomförts för tionde året har förmått föreningslivet i Skåne att samla in över 4 miljoner burkar och PET-flaskor under 2022. Detta har i sin tur genererat ett tillskott på 3 690 604 kronor till de deltagande föreningarna. Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.
Strax innan jul deklarerade kommunalrådet Stefan Olsson via sin Facebooksida att han lämnar Sverigedemokraterna. Nu har partistyrelsens medlemsutskott beslutat att stänga av Stefan Olsson och utreda uteslutningen, något som den lokala avdelningens ordförande Daniel Engström välkomnar. Stefan Olsson menar dock att hans före detta partivänner ljuger.
Under åren 2020 och 2021 minskade antalet fall av gonorré, troligen på grund av covid-pandemin och de restriktioner och rekommendationer som då gällde. Även om man jämför med 2019 är ökningen under 2022, 37 procent, fortsatt tydlig. En tydlig skillnad under andra halvåret 2022 jämfört med tidigare är att majoriteten av fallen uppgav att man […]
En afterwork (AW) kallas det när kollegor eller vänner efter arbetstid går till ett ställe för att ta tillfället i akt att umgås utanför arbetsplatsen i en mer avslappnad miljö. Öresund Cruise Line lanserar nu sitt nya afterwork-koncept till kaj i Landskrona. Tanken är att på fredagar under våren erbjuda afterwork i en unik och […]
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne har avsatt 13,7 miljoner kronor för att finansiera ett pilotprojekt med närsjukvårdsteam i Landskrona. Tanken är att närsjukvårdsteamet ska erbjuda en trygg och tillgänglig vård för patienter som önskar sjukvård i hemmet i stället för på sjukhus. På måndagen var det dags för invigning.