Borstahusens konstförening har fått utstå en del kritikerstormar under året. Inte alla konstkritiker har uppskattat årets urval av utställare. Lagom till gårdagens pressvisning bjöds det dessutom på ett fulländat oväder utanför Pumphusets konsthalls magnifika panoramafönster mot Öresund. Inne var det däremot varmt och skönt – som att kliva in till mor och dotter Gynnings ombonade och konstfulla vardagsrum. Agneta agerade värdinna och Carolina som var hemma och tog hand om bebisen fanns med på telefon.
Det är en ny fas och stil i konstnären Carolina Gynnings liv vi får stifta bekantskap med. Måleriet ser inte ut som vi vant oss vid och som finns reproducerat på allt från diskhanddukar, muggar till skärbrädor och you name it. Denna gång är det en bokstavligt talat naken konstnär vi möter på de vitmålade panelväggarna.
– Jag har målat så här i fem år nu. Men bara visat lite av det en gång tidigare. Så visst är det utlämnande på mer än ett sätt, säger hon och medger att det är en smula nervöst och spännande inför lördagens vernissage.
– Det hela började när jag gick i hypnosterapi. Då skapades också bilden ”My inner journey” där jag leder den unga Carolina framåt. Därefter har nya målningar kommit till i serien och bilden av mig naken och höggravid i skogen är den senaste.
Carolina Gynnings nakenporträtt har ett nytt ljus i sig.
– Kul att du säger det. Jag befinner mig idag i en betydligt ljusare tillvaro. Målningarna följer min egen resa, från mörker till ljus där den största lyckan och inre friden finns i att få bära på mitt tredje barn.
På podier och golv får vi även stifta bekantskap med Agneta Gynnings skulpturer i sval och stram brons och rundad och finslipad marmor. Även här är kvinnokroppen påtagligt närvarande.
I ”Birth I,II och III” har dotterns senaste graviditet varit inspirationskällan.
– Det blev mitt femte barnbarn som föddes i juli, får vi veta.
Agneta Gynning berättar inlevelsefullt om det stundtals tunga och hårda arbetet med sina skulpturer. Hur hon gjuter i brons i Köpenhamn och hur arbetet med forma marmorn görs i en studio i italienska Pietrasanta. Materialet är dyrt och tiden hon lägger på sina konstverk är lång vilket i sig ger en låg timpeng, om och när ett verk blir sålt.
– Jag ångrar absolut inte att jag blev konstnär men i mitt nästa liv ska jag nog måla på rispapper istället, säger hon och ler stort.
Utställningen har vernissage lördagen den 31 juli klockan 12-16 i det båda konstnärernas närvaro oh pågår sedan fram till den 12 september.
Agneta Gynning vid en av sina skulpturer i marmor.