Det råder uppenbart delade meningar om hur Landskrona Foto förvaltar arvet efter Jean Hermanson. Fotografens barn samt hans tidigare assistent och vän Nils Petter Löfstedt, hyser farhågor att samlingen förstörs då den inte förvaras enligt gängse normer. De menar också att en vattenläcka eller brand skulle kunna ruinera kulturarvet. Jonna Pleijel, dotter till fotografen, anser att fotosamlingen misskötts sedan lång tid tillbaka.
– Det kan inte vara okej att förvara ett kulturarv i ett vanligt rum, säger hon till Kulturnytt i P1 och känner en oro för att materialet ska förstöras.
Å andra sidan är tf. kulturchef Johan Dahlén inte orolig.
– Lokalen i vilken bilderna förvaras är tillfällig – men håller en tämligen god nivå när det gäller såväl luftfuktighet som temperatur och scannade negativ förvaras i syrafria arkivboxar – och det är därför jag inte känner mig särskilt orolig för materialets status, uppger han och hyser förhoppningar om att allt blir bättre så snart en permanent lösning nåtts.
Enligt avtalet som upprättades då Landskrona Foto köpte samlingen 2014 skulle denna förvaras enligt svensk museistandard.
– Vi har påtalat olika brister under många år och hela tiden fått nya löften som inte infrias. Till slut tog vårt förtroende slut och vi inledde samtal med tjänstemännen på Landskrona Foto. Vi hade väldigt bra samtal och de var helt förstående med vår beskrivning av att det inte är hållbart att Landskrona Foto har kvar samlingen. Vi var också överens om att detta inte ska blir en offentlig konflikt utan att vi ska lösa det på ett bra sätt. Men sedan tog dialogen slut och vi har aldrig riktigt fått klarhet i varför tjänstemännen ändrat sin uppfattning, säger Nils Petter Löfstedt, mångårig assistent till Jean Hermanson, som trodde stenhårt på Landskrona stads fotosatsning vid överlämnandet.
– Det var en mycket ambitiös satsning. Frågan är bara vad som hände sen?
– Den ena tillfälliga lösningen efter den andra har gjorts. Ett tag förvarades materialet i ett genomgångsrum med direkt anslutning till toalett och som också användes som förråd av diverse museiföremål. Ingen inventering är gjord. Jeans pappersbilder har inte rörts under 8 år, säger Nils Petter Löfstedt.
Nils Petter Löfstedt är fotograf och regissör. Just nu arbetar han med uppföljaren till sin succédokumentär Himlens Mörkrum. I filmen om Jean Hermansons gigantiska fotoarkiv fick vi följa med Nils Petter Löfstedt på en resa till landets stora arbetsplatser där han fullgjorde det som fotografen missat, nämligen att namnge arbetarna på de många gånger nu ikoniska bilderna.
Arbetet fortsatte sedan i SVT-serien Himlens mörkrum – bilder ur arkivet.
Ett fynd av ljudband ligger nu som grund när det dags för en uppföljare, Himlens Mörkrum 2.
– Men precis som i ettan blir det ett sidospår, säger han som inte vill avslöja för mycket men vi förstår att det sannerligen kommer att beröra Landskrona Fotos förvaring av Jeans fotoarkiv.
Här kan du se en kort snutt från arkivet filmat av Nils Petter Löfstedt ifjol. https://www.youtube.com/shorts/yPxbDE7vtsA
Relaterat
Artiklar I HD/Sydsvenskan
- Arvingar anser att Landskrona missköter fotoarkiv – vill köpa tillbaka det
- Stor skillnad hur man förvarar foton – vissa kommuner har toppstandard
- Kulturpolitiker om kritik mot fotoförvaring: ”En kostnadsfråga”
- Om inte Jean Hermanson är viktig för Landskrona – vem är det då?
Kuturnytt i P1
Ikoniska foton av Sveriges arbetarklass riskerar att gå förlorade
Landskrona Direkt
Debattartikel av Örjan Kristenson – Om ansvaret att förvalta kulturskatt – samt den efterföljande debatten på Planket.