Annons

Ekon från landsbygden i Swedish Blue I

Thomas H Johnssons är redo att visa upp sina bilder ur serien Swedish Blue I. Snart släpps även en bok med bilderna.

När det framgångsrika ska skildras handlar det om livet innanför tullarna. När problemen ska lyftas handlar det om förorterna. Resten av landet verkar tillhöra en avlägsen historia, trots att det är här de flesta bor. Det är detta tillsynes övergivna Sverige som vi möter i Thomas H Johnssons fotoutställning Swedish Blue I, som öppnar på Arbetets museum i Norrköping den 7 mars.

Annons
 

Thomas H Johnsson har rest genom landet med sin Hasselbladskamera och gestaltat det anonyma Sverige på bild – en ödslig huvudgata, en stum husfasad, en avvaktande husvagn. Över hundra fotografier som med en dov ton vittnar om tomma gator, torg och skolgårdar, men här skymtar också många människors levnadsvillkor och vardag.
– Utställningen är högaktuell i vår samtid där relationen mellan stad och landsbygd debatteras flitigt. Swedish Blue I är berättelser från ett Sverige som alltför sällan syns på bild. Och bilderna har ett vemod som många kan känna igen sig i, säger Josefine Höijer, intendent på Arbetets museum.

Någonting viktigt går förlorat när våra småsamhällen och landsorter inte finns med på den kulturella kartan, menar Johnsson. Men Swedish Blue I är varken glesbygdspolitik eller en objektiv heltäckande geografisk skildring. Fotografierna gestaltar mer ett personligt och känslomässigt tillstånd – en tidsmarkör – med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och hem.
– Det är inte min intention att förklara någonting. Men som uppväxt i en småstad och numera bosatt på landsbygden kan jag inte förneka att känslan av stagnation, att tiden har stannat, bitit sig fast. Och att livet pågår någon annanstans. Vilket givetvis är en illusion, säger Thomas H Johnsson.

Thomas H Johnsson arbetar med lätt ljusskadad negativ färgfilm som ger bilderna låg kontrast och ett blåbeslöjat, drömskt uttryck. Som namnet antyder är Swedish Blue I första delen i en planerad trilogi.
– I över tio år har jag arbetat med projektet. Men det var inte förrän våren 2016 då jag gick över till färgnegativ och mellanformat som gestaltningens form föll på plats. Det blev för mig ett helt nytt sätt att förhålla mig till fotografi. Under lång tid var jag småbild och svart/vit film trogen, men jag började känna mig alltmer begränsad, och för att utmana mig själv var jag tvungen att förkasta det jag tidigare trott på. Och det är givetvis svårt: att bryta med det gamla och förutsättningslöst släppa taget. På det planet är trilogin ”Swedish Blue” både ett personligt konstnärligt sökande och en fotografisk undersökning av ett Sverige utanför storstäderna, säger Thomas H Johnsson.

En annan Landskronabekanting, Sture Allén den yngre, från reggaehiphop-bandet Svenska Akademien kommer att framföra en unik previewspelning av sin kommande skiva ”Det bortglömda Sverige” under vernissagen den 7 mars.
– Thomas och jag samarbetar kring mitt kommande album. Så det känns perfekt att spela låtar från plattan på hans vernissage. Vi jobbar med olika uttryck, men kommer på många sätt från samma rötter, inflikar Carl-Martin ”Sture” Vikingsson.

Om fotografen
Thomas H Johnsson (f. 1972 i Landskrona) är fotokonstnär och kulturskribent. Han har ställt ut i Sverige och internationellt, gett ut flera böcker, producerat utställningar och dokumentärfilmer och belönats med flera utmärkelser. 2018 mottog han det prestigefyllda KW Gullers-priset ”för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område” av Nordiska museet för sitt arbete med Swedish Blue I.

2015 bosatte han sig på den skånska landsbygden där han nu har sin bas.

Thomas H Johnsson har rest genom landet med sin Hasselbladskamera och gestaltat ett Sverige i radioskugga.
Foto: Thomas H Johnsson.

Annons
Annonser
















Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser