Annons

Strömholm på festivalen

Örjan Kristenson tar en lunchpaus på Galleri 1658, när Landskrona Direkt kikar in på Galleri 1658.

Galleri 1658 har öppnat portarna. Ur en toalettstol strömmar jazzmusik och ut från ett lönnrum bakom en bokhylla stiger Örjan Kristenson in i galleriet. Lagom till Landskrona Foto Festival öppnar Jens ”Jentin” Lindberg och Anders Cöster sin ombonade kulturoas mitt på Norra Kyrkogränd. Och det med festivalens kanske mest spännande utställning – Christer Strömholm 100 år.

Annons
 

I somras skulle Christer Strömholm fyllt 100 år om han hade levt. Han var och är utan tvekan ”the grand old man” inom svensk fotografi.  Under en tioårsperiod från tidigt 1960-tal och några år in på 70-talet var han rektor på Fotoskolan i Stockholm och utbildade då över 1200 elever från 28 länder. Sitt stora genombrott som fotograf hos allmänheten (och undertecknad) inföll 1986 med en utställning på Moderna Museet i Stockholm. Då var den numera i Landskrona boendes Örjan Kristenson mästarens medarbetare och kopist sedan ett år tillbaka. I flera år delade de sedan samma adress, Ploggatan 1 i Stockholm och senare Gamla flickskolan på Prins Carlsgatan i Höganäs. På det nyöppnade galleriet har Örjan Kristenson hängt 25 bilder ur sin egen samling av signerade Christer Strömholm fotografier samt ytterligare ett tiotal närgångna porträtt som han själv tagit på nestorn. Här finns de världsberömda bilderna på  ”Bleka damen” från Barcelona och småpojkarna med handväskorna, ”Paris 1962”  liksom en handfull bilder på Tony/Tonia från boken ”Vännerna från Place Blanche”.

– Tidigare när jag hängt utställningar för Christer har jag haft tillgång till 300 bilder. Det har varit lite svårare denna gången, säger Örjan Kristenson ödmjukt.

Christer Strömholm-fantaster kan även frossa i en del memorabilia. Här finns exempelvis ett silkespapper som han använde när bilderna skulle signeras med det berömda fingeravtryck. Men också en bild från Paris som inte visats så ofta, från tidigt sextiotal.
– Jag tror den var med på någon tidig utställning hos det legendariska fotogalleriet Camera Obscura, funderar Örjan Kristenson kring bilden som visar en nöjd polischef  i förgrunden samtidigt som tungt beväpnade gendarmer har arresterat en man. En filmisk bild.

För den som vill veta mer om Christer Strömholm ges ett gyllene tillfälle på söndag klockan 14 då Örjan Kristenson tillsammans med  Martina Leo (assistent och kopist 1998-99) , Fredrik Etoall (assistent 1999) och Thor-Björn Johansson (elev på Christer Strömholms skola) interagerar med varandra med berättelser, tankar och händelser från åren det begav sig.

Vad hade då Christer Strömholm sagt om Galleri 1658.
– Han kunde vara väldigt strikt med hur saker och ting skulle se ut men om jag kunde övertala honom och argumentera för det så var han inte orubblig. Han skulle säkert ha gillat det här stället därför att det ganska opretentiöst. Det finns en känsla i rummet som är viktig för att det handlar om människan. ”Först människan sedan fotografen”, som Christer själv sa. 

På ovanvåningen i Picsbyjentins fotostudio bör man inte missa Jonas Bylunds och Freddy Billqvists utställningar.

Jonas Bylund har starka rötter i analogt fotografi. Men arbetar numera även digitalt och ibland med blandteknik, där utgångspunkten är den klassiska storformatskameran och den fantastiska upplösning detta medium erbjuder.
– Min största inspirationskällan är utan tvekan den tjeckiske mästaren Josef Sudek, som med sina kontemplativa stilleben alltid varit den stora förebilden, säger Jonas Bylund som bjuder på ett tiotal egna vardagsföremål som lyfts upp till konstföremål.
– Denna härliga mellanölsflaska fann jag i vägg jag bilade ner.

Freddy Billqvist är reklam- och modefotograf med stor bredd och arbetar huvudsakligen med kommersiella uppdrag för vitt skilda uppdragsgivare. Han inledde sin fotografiska bana som nittonåring och nämner ofta Annie Leibowitz som en stor inspirationskälla. 
– Jag brukar plåta Anders Jansson, säger han och pekar mot ett porträtt på den välkände komikern.
– Då händer det ofta att det spårar helt ur, säger han som utöver porträtten bjuder på såväl abstraktioner som ett samarbetsprojekt med Jonas Bylund där de får grustaget i Dalby att framstå som en plats i USA.

Christer Strömholm är även välkänd för sina “Kloka ord”. På utställningen finns en lapp han satte i mörkrummet till Örjan Kristenson. – “BRA är alldrig gott nog”.
– Jag påtalade förstås stavfelet i aldrig för honom, säger den mångårige medarbetaren med ett snett leende.
– Annars gillade jag “Ansvar som kommer försent kallas ångest”

Annons
Annonser




















Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser