Skarp kritik mot ledningen av fotofestivalen

Csaba Bene Perlenberg menar att fotofestivalen i år skjuter högt över mål. Festivalledningen bör tänka på att man gör en festival för fler än den egna innersta kretsen. Fotografi är enligt honom betydligt bredare än vad som visas i Landskrona under september månad.
FOTOFESTIVALEN. Filmaren, debattören, journalisten tillika chefredaktören för Härryda-Posten, Partille Tidning och Mark-Posten, rent av kulturnämndens tidigare ordförande Csaba Bene Perlenberg var i helgen på besök i barndomsstaden för att gästa Landskrona Foto Festival. Idag är han kritisk och tvekar inte att ta bladet från mun och menar att årets upplaga inte håller måttet.

– Låt mig vara tydlig och inleda med att säga att jag älskar fotofestivalen. Jag älskar att staden vågar satsa på detta vis. Man slår verkligen uppåt. Ambitionen, viljan och förmågan från beställaren är i världsklass. Men årets upplaga duger faktiskt inte!, säger han på måndagsförmiddagen efter att intrycken fått smälta.

För smalt
Det blir på tok för smalt. I stället för fotografi slösas Konsthallen, Rådhuset och Muséet helt bort. Det är tunga byggnader, som visar allt annat än fotografi. I stället är det publikt väldigt prövande utställningar som inte öppnar världen, utan bara smalnar av synen. Det är Landskronaborna som finansierar festivalen men förstår festivalledningen vem de är till för?

Performance-fotografi
Csaba Bene Perlenberg blir inte lyckligare när vi för alla utomhusutställningar på tal.
Det är uppenbart att arrangörerna inte blickar mot vår omvärld. Vi lever i en på många vis orolig tid men av detta skymtar ytterst lite fram. Såväl utomhus som inomhus är det någon typ av performance-fotografi, där allt är regisserat och tillrättalagt.   Så här smal får en stor satsning finansierad av offentliga medel inte vara.

Låt oss vända på frågeställningen. Vad var bra?
Vinet och boxsäcken på Citadellet var bra.  Spindlarna i cellerna på Citadellet var gulliga. Men frågan är om det är fotografi? Bäst tyckte jag om Mother Country i Tyghuset. En bra mix av fotografer/bilder och fruktansvärt bra presenterat.

Csaba Bene Perlenberg upprepar flera gånger under samtalet att han saknar  samtiden och omvärldsbevakningen.  Han anser det provocerande att festivalen i stort sett ignorerar det dokumentära berättandet.
– Festivalen behöver en ledning som förstår att den måste verka i världen, inte vid sidan av den.
Det går inte att vända publiken ryggen eller att ta den för given. Festivalen måste bevisa sitt berättigande varje gång. Inte minst nu när det kommit att bli en biennal.


Csaba Bene Perlenberg som i sitt dagliga arbete sysslar mycket med bild skräder inte orden.
– Festivalen behöver mer nerv, mer punk och mer närvaro. Det behövs mindre hjärna och betydligt mer hjärta.

Han skickar tydliga budskap till Landskrona Foto.
– Det behövs ett omtag. Självrannsakan. Beställaren måste fråga sig – vad vill staden med fotofestivalen? Politiken måste göra samma sak. De ska inte fråga hur?, utan även de måste ställa sig frågan vad vill vi? Det är naturligtvis jättefint med internationellt besök på stadens gator men fjärmar man sig mot Landskronaborna som betalar för kalaset så är man inne på en farlig väg.

Den stora behållningen är i stället Landskrona Friends anser Csaba Bene Perlenberg.
– Här får det bubbla och sjuda. Här får vi gatuperspektivet på fotografi som inte finns i det stora officiella programmet.

Skandalöst av fotofestivalen, anser en brevskrivare
Svidande kritik riktas även mot fotoboksmarknaden där fotograf Cato Lein tilläts signera sin nya fotobok. Samma bok som avslöjades med stulna bilder tagna av en annan fotograf. Men signerade av Cato Lein. Ett flagrant brott mot upphovsrätten. Saken uppmärksammades stort i media i våras och Cato Lein tvingades återlämna ”Stora Fotobokspriset”.

Att då upplåta plats för boken och fotografen under fotoboksmarknaden har upprört flera fotografer.
Det är häpnadsväckande att ledningen för Landskrona fotofestival nu upplåter plats åt försäljning och signering av Cato Lein’s bok ’Northern Silence’. Festivalledningen är skyldiga en förklaring varför de tycker att upphovsrätt och ärlighet inte är viktigt,” skriver en brevskrivare till Landskrona Direkt.

Fotosidan som är Skandinaviens största mötesplats för fotografer på nätet med över 250 000 medlemmar var på hugget och kunde redan under gårdagen rapportera om det inträffade.
I ett mejlsvar till sajten skriver ledningen för Landskrona Foto Festival att de inte bjudit in Cato Lein utan man hänvisar till den franska fotoboksorgansiationen och ett enskilt förlag som svarat för inbjudan.   
”Landskrona Foto värnar om upphovsrätten och står inte bakom Cato Leins arbetsmetod. Vi finner detta mycket olyckligt, men kan inte ingripa i ett enskilt förlags förehavanden”, skriver man vidare till Fotosidan.se.

Landskrona Direkt har sökt Jenny Nordquist, konstnärlig ledare för Landskrona Foto och ytterst ansvarig för festivalen. Beskedet är att hon är ledig fram till och med onsdag.

Till arkivet