Idag är fotografi en etablerad del av konsten, och ska så vara.
Men fotografi har misstänkliggjorts från början.
1800-talets porträttmålare förlorade stora delar av sin kundkrets till fotografiska ateljéer. Möjligheten till desinformation och manipulation av nyhetsbilder gav mediet dåligt rykte. Många konstnärer började använda fotografi som förlaga till sina målningar och etsningar. Anders Zorn till exempel. Men det ansågs lite ”skämmigt” att erkänna att man använt fotografisk bild som utgångspunkt för sin konst. Det är först på senare år som ett erkännande av Zorns fotografier kommit på plats.
Jag har själv, under min karriär – började som fotograf 1975 – fått höra: ”Ja, men det där är väl ingen konst, det är ju bara att trycka på knappen!”
”Fotografier ska inte hänga på galleriväggar, det är bättre att publicera dem i tidningar och böcker.”
En gång kom en man fram till mig under en av mina utställningar, kollade mina bilder och uttryckte att: ”Det där är ju inte så svårt, att fotografera kan ju vem som helst, det tar väl inte så mycket tid att göra en utställning med fotografi.”
”Jag vet inte” svarade jag. ”Det har bara tagit 36 år att göra dessa bilder.”
Jag har hamnat i handgemäng med en två-meters gallerist för att han rev ner en av mina bilder i hans galleri. Det tar jag idag för en komplimang: Om mina bilder kan uppröra en människa så till den milda grad att de ger sig på dem… så är de nog fungerande meddelanden.
Fotografi har en uppgift att inte bara vara vacker och ytlig.
I mediet finns en potential som kan uppröra, förändra och ställa obekväma frågor.
Så, vad ska jag säga om framtiden för fotografi?
Den är dyster och dunkel, och samtidigt väldigt upplyst.
Dyster för att tekniken gått så långt att AI kommer att representera det vi ser i framtiden, möjligheten att manipulera är nu långt bortom retusch och klipp-klipp.
Dock, AI är INTE fotografi! Det är något annat, och skall bedömas därefter.
Dunkel, för att vi står vid ett vägskäl om vad fotografi kommer att betyda framöver. Som alltid, ligger svaret och ansvaret hos dem som visar, publicerar bilder. Tekniken i sig är vad den är, det är människan bakom som ska ställas till ansvar för manipulationer och desinformation.
Upplyst, för att fotografi idag finns i varje hand. Mobilen.
Den kan användas för att visa maträtter eller ”jag-var-där-bilder” från Paris eller Thailand.
Men mobilen är också ett vapen som kan användas mot förtryck och orättvisor.
Fotografi är inte idag det som jag berättar om i mina tidigare artiklar, men det är på dessa skuldror som fotografi vilar. Ett tids-och sanningsvittne. Enkelt att manipulera men så starkt när den som står bakom kameran är ärlig i sitt uppsåt.
Så, i helgen öppnade Landskrona Fotofestival, gå ut och titta, gå ut och se. Forma din uppfattning om vad fotografi kan erbjuda dig.
Bilder är en personlig upplevelse, bilder är starkt förknippade med våra erfarenheter som människor, det bagage vi bär med oss. Som betraktare och utövare.
Örjan Kristenson