Annons

Fotograf folkbildar om samer

Hans Jonsson visar i höst en unik fotoutställning om samer på High Court c/o Malmö Museer.

”Vems påg är du?”, kunde man förr mötas av i olika sammanhang. Skånsk skepsis som snabbt avväpnades genom att berätta farsans namn. Lika enkelt var det inte för fotograf Hans Jonsson när han första gången reste norrut för att i Sápmi, det vill säga i Sameland, bekanta sig med Sveriges urfolk – samerna. Han hade dessutom fräckheten att komma släpande på 150 kilo uråldrig fotoutrustning, då han som bekant använder en fototeknik från 1800-talet.

Annons
 

– Antagligen var jag lite aningslös när jag reste upp första gången 2016, säger Hans Jonsson.
– Idag, tre resor senare, vet jag så mycket mer om samernas situation, om det historiska förtrycket som dessutom fortsätter än idag.

Det som skulle bli ett fotoprojekt har nu växt till något betydligt större och på torsdagen var det vernissage för hans unika fotoutställning “Samer – Ingen isolerad ö” på High Court i Malmö.
– Jag önskar att mina bilder på något sätt kan bidra till att synliggöra och ge bekräftelse till samerna.

”Om klimatet tillåter ska jag bli renskötare. Skogen och fjället är en del av mitt liv och en del av min framtid. Men det är synd, för klimatet verkar kunna sätta stopp för oss.” Det säger Stina 14 år, en av de samer som finns med i utställningen.

Efter premiärvisningen i Jokkmokk på samernas nationaldag i februari, är det nu Malmö och Skånes tur att möta Sveriges ursprungsbefolkning på nära håll.
– Det känns verkligen roligt att vi genom Hans Jonssons fotografier från Sápmi får en fin möjlighet att samarbeta med Samer i syd och tillsammans med dem synliggöra Sveriges urfolk, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.
– Detta är en viktig utställning som kommer att turnera runt i landet länge.

Eftersom det för närvarande pågår ombyggnation i flera av Malmö Museers lokaler visas utställningen på HighCourt, Malmö hovrätts tidigare lokaler vid Slottsparken.
– Det är första gången vi flyttar ut en utställning på detta vis men när vi nu ser resultatet känns det helt rätt, säger Josefine Floberg och berättar att öppettiderna i övrigt följer museets men varnar för att undantag kan förekomma.
Exempelvis är High Court abonnerat nu på lördag, vilket kan tyckas lite olyckligt nu när vi precis öppnat utställningen. Jag uppmanar besökare att titta in på vår hemsida innan man reser hit för att uppdatera sig om öppettider. Generellt har utställningen öppet alla dagar 10-17 och det är fri entré.

Just den folkbildande delen av utställningen är viktig, inte minst då kunskapen om Sveriges urfolk är låg.
– Naturligtvis hoppas vi att många turister och fotointresserade ska slinka in och titta på utställningen men i höst förväntar vi oss också att många skolklasser ska komma, säger Josefine Floberg.

Ett tips är att förse sig med ett exemplar av det förnämliga texthäftet som Karin Wettermark Jonsson sammanställt där bland andra artisten och renskötaren Sara Ajnnak berättar om sitt första möte med fotografen från Landskrona.
– Avslutningsvis är jag glad att min nyfikenhet övervann min rädsla, att jag och Hans i vårt möte utbytt värdefull information och att Hans med sin kamera ändå lyckats fånga många vardagssituationer från nutiden, säger Sara Ajnnak bland annat och menar att fotografen närmat sig Sápmi och samerna med respekt och ett ärligt uppsåt.

Utställningen visar ett 60-tal originalfotografier i glas och aluminium samt några stora printar från Hans Jonssons tre resor till Sápmi mellan 2016-2019

c/o Malmö Museer
Samer – Ingen isolerad ö visas på High Court, Malmöhusvägen 1, fram till och med den 17 november. Utställningen är ett samarbete mellan Malmö Museer, Samer i Syd, HighCourt och fotograf Hans Jonsson. Projektet genomförs med stöd av Malmö stad, Region Skåne samt Landskrona stad.

Läs mer: I Borg Meschs fotspår

Hans Jonssons fotografier är tagna med våtplåt, en gammal fototeknik från mitten av 1800-talet. Den innebär att man fotograferar på aluminium- eller glasplåtar och framkallningen måste ske på plats. Resultaten blir unika, originalplåtar som närmar sig måleri. Det är bilder som berättar och berör och som genom den unika tekniken åskådliggör kulturutvecklingen fram till idag. Detta sätt att fotografera påminner om den som användes av 1800-talsfotograferna Lotten van Düben och Borg Mesch på sin tid under deras ”Lapplandsexpedition”, men skapar en helt annan reaktion i betraktaren när man upptäcker moderna detaljer i Hans Jonssons nutida fotografier.

Annons
Annonser




















Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser