Annons

Smuts och svärta blandas med indiskt fokus

I veckan hängs Landskrona Fotos stora utställning Svärta. Mr. Photo, det vill säga Christian Caujolle funderar på hur Yngve Baums varvsbilder ska placeras.

Landskrona Foto och Landskrona Museum slår på stort och bjuder in till inte mindre än två vernissager på fredag kväll. Fokus ligger vid nitton av Indiens unga fotografer samt tre svenska arbetarfotografer.

Annons
 

Jean Hermansons efterlämnade bilder finns sedan tidigare på Landskrona Foto. Hans assistent Nils Petter Löfstedt har som vi tidigare berättat gjort såväl dokumentärfilmen, boken samt utställningen  ”Himlens mörkrum” samtliga med Hermansons bilder som grund.
– Nu är jag inne på en ny vända, säger Nils Petter Löfstedt i färd med att filma presskonferensen för utställningen Svärta – Svenska fotografer i den tunga industrin 1968-74.
– Planen är att det ska bli tio femminutersinslag för K-special på SVT, berättar han.

Det är en i fotokretsar välkänd samling personligheter på plats vid förhandsvisningen av de tre svenska arbetarfotograferna Jean Hermansson (1938-2012),  Yngve Baum (1945-2016) och Odd Uhrboms (1941- ) bilder.

– Det känns som att tiden är mogen och att det finns ett stort intresse här i Landskrona. Här har många en anknytning till miljön. De skapar en förståelse. Man inser varför farfar såg ut som han gjorde efter att ha arbetat under de tuffa förhållandena, säger Nils Petter Löfstedt.

Utställningen Svärta speglar två av sextiotalets vanligaste och mest angelägna arbetslivsfrågor: Vem står näst på tur att resa sig, näst på tur att slås ner?
Med början vid storstrejken i Malmberget 1968 gav sig de tre fotograferna ut i landet för att skildra arbetarnas hårda villkor i gruvor, på industrier och skeppsvarv. Först fem decennier senare skulle dessa bilder för första gången komma att samlas i en utställning och fotograferna har fått sin rättmätiga position och anses idag som enastående arbetsplatsskildrare.

– Det betyder lite extra att bjuda Landskronaborna som vuxit upp i en genuin arbetarstad på denna utställning. Vår första egna utställning i dessa nya fina lokaler, säger Janne Jönsson som tillsammans med Christian Caujolle curerat Svärta.
– Det är många bilder som träffar en rakt i magen.

Det första som möter besökaren på Tyghuset är en vägg fylld av närgångna porträtt.
– Det intressanta är att samtliga tre fotografer valt att ta samma typ av porträtt. Att hänga bilderna tillsammans på detta vis, visar tydligt att man har ett genuint intresse i individerna utöver att skildra de tuffa arbetsplatserna, säger Christian Caujolle.

Bilderna med all sin svärta visar på ett ofta hårt och farligt arbete som undantagslöst dessutom var skitigt. Trots detta balanserar bilderna på knivseggen för att vara både politiska och estetiska.

1968 utkom Odd Uhrboms bok Gruva med text av Sara Lidman. LKAB:s gruvor i Malmberget, Kiruna och Svappavaara hamnade i fokus. Och genomslaget lät inte vänta på sig. Året efter att den publicerades gick gruvarbetarna ut i vilda strejker.
– Till utställningen hör en intervjufilm som jag gjort med Odd där han berättar om arbetet med boken, säger Nils Petter Löfstedt.

Yngve Baums bilder av svensk varvsindustri är ikoniska. Niclas Östlind fil. dr. i fotografi och universitetslektor vid Akademi Valand berättar en historia.
-Till en utställning på Hasselblad Center lånades en serie sällsynta vintagekopior in och man efterlyste därför ett försäkringsvärde. Kortfattat kom svaret från Yngve Baum med vändande mejl och det löd: ”Bilderna har inget ekonomiskt värde.” Det viktiga var att de publicerades och syntes. Sån var han.

Hängivenheten och det stora sociala engagemanget har de tre fotograferna gemensamt. Dessutom har deras bilder idag börjat säljas för ansenliga summor.
– Kändisskapet hade antagligen Jean upplevt som jättejobbigt men samtidigt hade han antagligen gillat uppskattningen, funderar Nils Petter Löfstedt.

På andra sidan Tyghuset ligger museet och där visas från och med fredag utställningen View India.
19 unga, moderna indiska fotografer har fångat landets utmaningar i samtiden. Humor varvas med djupaste allvar. Gammal hederlig gatufotografi tampas om utrymmet med konceptuell  bildkonst och photoshopade vilda djur i stadsmiljöer.  28-årige Vivek Mariappan är Landskrona Fotos residensfotograf. På utställningen visar han bilder av olika kök.
– Det är inte kultur, religion eller kast som skiljer oss åt utan snarare ekonomiska förhållanden. De rika indierna försöker efterlikna köken man ser i europeiska och amerikanska hem, säger han som i Landskrona fascinerats av tystnaden och folktomheten som råder.
– Arkitekturen är det jag valt att fotografera här, avslutar han.

Följande gäller för fredagens dubbelvernissage:

LANDSKRONA FOTO VIEW: INDIA, Landskrona museum kl. 17.30 – 20.00.  Invigningstal kl. 18 (Jenny Nordquist & Niclas Östlind). Gratis inträde.

SVÄRTA, Tyghuset / Kasernplan kl. 17.30 – 21.00. Invigningstal kl. 19.00. 40 kr, gratis upp till 19 år.

Den franske fotonestorn Christian Caujolle är imponerad av de tre svenska fotografernas sätt att skildra det hårda arbetslivet.
– Det är inte många europeiska fotografer som skildrat arbetslivet och individen i overallen så bra.

Smutsen blir till smink.
– Den svettige och smutsige tedrickande arbetaren skulle ju kunnat ha varit Broder Daniel. Bilden är mycket bra, anser Nils Petter Löfstedt, när han tittar runt bland Yngve Baums bilder.

Nils Petter Löfstedt har tagit fram och printat alla porträtten som besökaren först möts av i utställningen Svärta. Här i samtal med Landskrona Fotos chef Jenny Nordquist.

Niyatee Shinde och Niclas Östlind har curerat View India. Här tittar de på en bildserie som avslöjar vad som döljs bakom de stora reklamskyltarna. En annan bildserie visar förövrigt hur de stora reklambanderollerna återvinns på alla möjliga kreativa sätt.

Annons
Annonser




















Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser