Nu blommar näsduksträdet

NÄSDUKSTRÄDET. Bakom Landskrona Rådhus, på den lilla gården mellan rådhuset och polishuset, står ett träd som många nästan hade räknat bort. Det kinesiska näsduksträdet såg för tolv år sedan både trött och medtaget ut. Grenar hade torkat, kronan glesnat och framtiden såg oviss ut.

Näsdukträdet lever

Den torra sommaren 2013, följt av några rejäla orkaner, tog hårt det kinesiska näsduksträdet på bakgården mellan Rådhuset och polishuset. Många befarade att trädet var döende men bedömningar gjordes bland annat av dåvarande parkingenjör Magnus Landtblom att det fanns kraft kvar i rotsystemet. Nu sex år senare är det åter liv och prakt i trädet.