Annons

Urinvånare – gör er redo för fotofestival

Jens Jentin Lindberg grillar korv till tonerna av Ramones. Femåriga Mira pussar mamma, galleristen Sofia Björne.

Jens Jentin Lindberg grillar korv till tonerna av Ramones. Femåriga Mira pussar mamma, galleristen Sofia Björne.

Annons
 

På torsdag kväll är det dags för tredje upplagan av Landskrona fotofestival. Under de följande tio dagarna kommer staden att invaderas av fotointresserade från när och fjärran.
– 80-90 procent av besökarna ifjol kom utifrån, säger Göran Nyström verksamhetsledare för Landskrona Foto.
– Uppskattningsvis hade vi då 4500 besökare, säger han och hoppas på 7000 i år, så att budgeten kan gå i lås.
– Förhoppningsvis kommer också fler Landskronabor att besöka festivalen nu. Inte minst sedan vi i år bjuder på entrén för dessa. Dock måste man hämta sitt festivalpass innan invigningen, påminner han.

Urinvånarna lockar storpublik
För första gången finns också ett renodlat lokalt fotokollektiv med i det officiella programmet för festivalen. Det är Urinvånarna som ifjol gjorde en ”off-festival” utställning som bjudits in.
Något som i sig säkert kommer att locka många Landskronabor, men även tillresta till Björnes Galleri på Gamla Kyrkogatan.
– Under Kulturnatten gästades vi av drygt 600 personer under fyra timmar, minns Sofia Björne som äger galleriet med den höga hippie-faktorn. Fotosällskapet som består av Anders Cöster, Caysa Molin och Jens Jentin Lindberg har i år bjudit in Josefine A Olsson och Jonas Westring att medverka. Fotofestivalen har sedan sett till att Hans Jonsson gått in och kurerat utställningen, som följer årets ledord ”fiktion”.

När Landskrona Direkt närmar sig galleriet välkomnas vi av en ljuvlig doft av grillad korv till tonerna av Ramones. Första intrycket är viktigt. Det här är bra!
– Och på riktigt, understryker Hans Jonsson som fungerat som bollplank åt fotofestivalens minst rutinerade deltagare.
– Jag har hjälpt till med hängning och urval. ”Kill your darlings”, har jag påtalat ett par gånger. Det är bra bilder rakt igenom och utan att ha sett övriga utställningar vill jag påstå att denna håller klassen, poängterar Hans Jonsson.

Anders Cöster visar fem stora svartvita bilder som har vatten och engelska titlar som gemensam nämnare.
– Det ger mer studs och bättre vingar med en engelsk titel, säger Anders Cöster och berättar i vanlig ordning om hur nervös han är inför att bli bedömd av en stor och i detta fallet mycket kunnig och internationell publik.
– Jag är just nu ett nervvrak, säger han utan att det yttre ger sken av det inre upproret.
– Man kan undra varför jag utsätter mig för detta, säger han och ger omgående själv svaret.
– Det är det som är tjusningen, att tappa all kontroll och sväva fritt eller kraschlanda. Det går alltid att kravla sig upp igen. Hellre utsliten och krockskadad än att bara stå i ett varmgarage och luftas på soliga söndagar.

På väggen mitt emot hänger Jens Jentin Lindbergs ”dockor”.
– Det är en vidareutveckling av det jag visade på Kulturnatten, säger han om sina bilder på skyltdockor som ser levande ut. Eller är dom rent av är det? Bilderna är suggestiva och fotograferade i befintligt gatlamps- och månljus.
– På någon har jag tagit Iphonens ficklampa till hjälp.
– Jag träffade en tjejkompis i Malmö nyligen som jag inte sett på många år. Hon var nyfiken på vad jag skulle ställa ut. Jag visade henne några av bilderna. ”Precis, så sjuk i huvudet var du redan då. Du bar på ett mörker,” sa hon. Idag har jag nog lättare att kanalisera mina demoner i bild än i ord, säger han med glimten i ögat.

Den tredje urinvånaren (nej, inte som det står i katalogens engelska översättning The Aboriginals) Caysa Molin, har tagit stora kliv sedan hon första gången ställde ut sina fotografier på Stadsbiblioteket. Blommorna är kvar men i och med fiktiontemat har hon tagit ett stort steg mot ett nytt starkt och eget formspråk. Friare.
– Jag bryr mig mindre om vad andra ska tycka, säger hon och avslöjar hur hon gått tillväga när hon skapat sina bilder. För iscensatta är de.
– Blommorna ligger i en oval skål fylld med vatten. Här finns smågodis som man annars dekorerar tårtor med. Bubblorna där är från en Treo, förklarar hon och liksom sina kamrater i fotoklubben anser att hon fått ovärderlig hjälp av kurator Hans Jonsson.

Årets gäster, Josefine A Olsson och Jonas Westring är antagligen sällskapets minst, respektive mest rutinerade deltagare.

Josefine A Olsson beskriver sig som en rookie i sammanhanget. 23-åringen studera medieteknik i Malmö och har valt att kalla sitt bidrag för Body Fiction.
– Jag gestaltar de skönhetsideal, manliga och kvinnliga, vi präglas av. Samtidigt med vår snedvridna tro om att vi har rätt att tycka till om andras kroppar, gärna då negativt, förklarar hon sin bildsvit med åtta studiofotograferade avlånga bilder.
– Med en studentbudget fick det bli dom ramarna, säger hon och skrattar.

Jonas Westring livnär sig till skillnad från den övriga kvartetten som fotograf. Med egen studio i Fröfabriken har han stannat i byggnaden när det var dags att skapa sina bilder.
– Det finns fantastiska möjligheter i den kåken. Med mina bilder vill jag få besökaren att haja till, ”vad har hänt här?”, säger han och vi tittar på hans smått skrämmande bilder av den tillfångatagna sjöjungfrun.
– Vad hade hänt om det vore på riktigt, säger han.
Bilderna är skickligt manipulerade och hopsatta.
– Fisken var väl så här stor som jag använde, säger han och måttar en halvmeter mellan handflatorna.
– Sen har jag fått använda olika objektiv när jag plåtat för att få dimensionerna rätt.

Lilla Landskrona levererar i det stora formatet. Missa för den svartvita gudens skull inte årets fotofestival.

Hans Jonsson berömmer Caysa Molin för hennes bildsvit.  - Speciellt gillar jag att hon även vågat ta in en modell i en av bilderna.

Hans Jonsson berömmer Caysa Molin för hennes bildsvit.
– Speciellt gillar jag att hon även vågat ta in en modell i en av bilderna.

Foto: Caysa Molin.

Foto: Caysa Molin.

Urinvånarnas gästutställare Jonas Westring och Josefine A Olsson arbetar in i det sista med att få bilderna snyggt upphängda på det svårspikade väggarna.

Urinvånarnas gästutställare Jonas Westring och Josefine A Olsson arbetar in i det sista med att få bilderna snyggt upphängda på det svårspikade väggarna.

Anders Cöster låter sig lugnas av mopsen Olle.

Anders Cöster låter sig lugnas av mopsen Olle.

Foto: Jens Jentin Lindberg.

Foto: Jens Jentin Lindberg.

Jonas Westring visar sina bilder utan ram. - Jag tycker det blir bättre så.

Jonas Westring visar sina bilder utan ram.
– Jag tycker det blir bättre så.

Hans Jonsson och Josefine A Olsson firar att 23-åringens första fotoutställning är hängd och klar för beskådan.

Hans Jonsson och Josefine A Olsson firar att 23-åringens första fotoutställning är hängd och klar för beskådan.

Fotofestivalens båda konstnärliga ledare Thomas H Johnsson och JH Engström träffar media och berättar om vad som är på gång.

Fotofestivalens båda konstnärliga ledare Thomas H Johnsson och JH Engström träffar media och berättar om vad som är på gång.

Göran Nyström tror mycket på fotofestivalens bieffekter som fullbelagda hotell, massor av restaurangbesökare, fotosällskap som väljer att förlägga möten och konferenser i staden, med mera.

Göran Nyström tror mycket på fotofestivalens bieffekter som fullbelagda hotell, massor av restaurangbesökare, fotosällskap som väljer att förlägga möten och konferenser i staden, med mera.

Han skulle antagligen inte erkänna det, men visst ser han nöjd ut - fotofestivalschefen Thomas H Johnsson.

Han skulle antagligen inte erkänna det, men visst ser han nöjd ut – fotofestivalschefen Thomas H Johnsson.

Den franska konstnären Véronique Bourgoin kommer under hela först helgen att fortsätta arbeta med sin installation. - Vilken härlig stad Landskrona är. Husen här är fantastiska. Jag tror att festivalen har alla möjligheter att växa sig större, säger hon. På tal om Frankrike så är det förövrigt Arles som stått förebild när Landskrona i år bjuder stadens invånare på festivalpassen. - De gör så där. Vi tyckte det var en trevlig idé, säger Göran Nyström.

Den franska konstnären Véronique Bourgoin kommer under hela först helgen att fortsätta arbeta med sin installation.
– Vilken härlig stad Landskrona är. Husen här är fantastiska. Jag tror att festivalen har alla möjligheter att växa sig större, säger hon. På tal om Frankrike så är det förövrigt Arles som stått förebild när Landskrona i år bjuder stadens invånare på festivalpassen.
– De gör så där. Vi tyckte det var en trevlig idé, säger Göran Nyström.

I Rådhusets kontorskorridorer på första våningen hänger delar av Lars Thunbjörks melankoliska svit, Vinter. Utställningen öppnar separat under fredagen.

I Rådhusets kontorskorridorer på första våningen hänger delar av Lars Thunbjörks melankoliska svit, Vinter. Utställningen öppnar separat under fredagen.

Annons
Annonser




























Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser