Annons

Fotografen som hoppade av ekorrhjulet

Christers Strömholms 9 sekunder av mitt liv på Moderna Museet 1986 innebar ett bredare genomslag för den då 68-årige fotografen men också något av den konstnärliga fotografins genombrott i Sverige. Frågan är om inte något liknande kan vara på gång med Black Mirror som på söndag har vernissage på Landskrona Museum.

Då, en svensk på fotosafari i Paris. Nu, en fransman vars internationella genombrott mycket väl kan starta i Landskrona.

Annons
 

Varje bild i utställningen Black Mirror är fotograferad inom en radie av hundra meter från Eric Antoines hem i det lilla samhället strax utanför Strasbourg i nordöstra Frankrike.
Så vill fotografen Eric Antoine påminna om den enkla skönhet som finns i vår närhet, men som vi i brist av tid och stillhet lätt glömmer. En betraktelse över individens roll i ett samhälle präglat av överflöd.
– Dessutom innebär tekniken att jag inte kan vara alltför långt ifrån mitt hem och labb, säger han och ler.

Eric Antoine har valt våtplåtsprocessen från 1850-talet som metod och uttryck i sitt bildskapande. Att handskas med någon av sina 62 stora kameror och den lynniga kemiska processen kräver oändligt tålamod.
– Det innebär exempelvis att jag inte kan ha med någon kamera hit till Sverige, säger han och skrattar.
– De har säkert bränt av ett par hundra bilder hittills, säger han och nickar mot de närvarande fotograferna vid pressvisningen av utställningen.
– Hade jag haft en kamera med mig hade jag på min höjd tagit en bild idag. När jag började med våtplåtsprocessen tog jag kanske tio bilder på ett år. Nu är jag uppe i 50. Jag planerar mina bilder noggrant. Jag skissar upp hur jag vill ha de. Alla är iscensatta. Jag för noga anteckningar om hur ljuset faller i min omgivning. Exempelvis vet jag hur ljuset faller i september i min trädgård.

Belöningen sker i mörkrummet, när han lyckas, och får se en oöverträffbar teknisk och estetisk perfektion växa fram.
– Det är lika spännande varje gång.

Behöver vi tillägga att Eric Antoine inte har någon TV.
– Jag går heller aldrig på fotoutställningar, så jag vet inte vad som är inne i branschen idag. Däremot ser jag mina bilder som rena och moderna trots tekniken. Granska de gärna från olika vinklar. Det finns en 3D-aspekt i dom.

Innan den unika bilden finns att tillgå har han i dunklet under den svarta duken komponerat bilden på kamerans mattskiva.
– Exponeringarna varierar mellan en halvminut upp till tio minuter, säger han och förklarar hur han innan dess blandat samman den våta och ljuskänsliga emulsionen som används för att skapa bilden.

Eric Antoine är självlärd fotograf som under många år av uppdragsfotografering och resande runt jorden utforskat fotografins möjligheter, dokumenterande sina äventyr och möten.
– Jag var pressfotograf med världen som arbetsfält under 15 år. Jag minns att jag besökte Stockholm, Norrköping och Linköping men kom aldrig ut på de mindre vägarna då. Nu älskar jag att ta bilen ut och bara köra på de minsta av vägar.

Fotograferandet började i 20-års åldern då han för första gången lämnade Frankrike för att träffa sin bästa vän i New York. Ganska snart blev han utsparkad ur lägenheten men träffade istället en mer pålitlig kompanjon, hans första Nikon FM2 och den svartvita klassikern  Kodak TriX-filmen..

Femton år och tusentals magasinsuppdrag senare tog hans liv en ny vändning. Han beslöt att lämna städernas kaos och den moderna människans komplexa värld för att istället försöka leva ett lugnare, mer autentiskt liv.

Eric Antoine flyttade tillbaka till den franska landsbygden och vände sin kamera mot naturen och enkelheten. Samtidigt, genom den tidskrävande men estetiskt belönande våtplåtsmetoden, valde han att återgå till en av fotografins ursprungsmetoder.
– Nu har jag bestämt mig för att åter börja fotografera utanför min by, säger 41-åringen och viskande erkänner han för Landskrona Direkts utsände.
– När jag reser hade det faktiskt varit fint med en mobilkamera. Jag älskar alla nya intryck jag  får på resande fot.

Avslutningsvis kan man undra hur han och hans bilder hamnade i Landskrona.
– Jag ställde ut på ett galleri i Paris och in kom Janne Jönsson (museets fotograf. reds anm.). 15 minuter senare var det klart att jag skulle ställa ut här. Det är min största utställning någonsin, avslutar Eric Antoine och som slutord kan det vara passande att citera svensk fotos nestor Christer Strömholm.
Betydande fotografi kan aldrig göras på genvägar. Det är människan som skall tala. Det är konsten att se som är utgångspunkten för allt skapande”.

Black Mirror har vernissage söndagen den 15 mars kl. 13-17 med vernissagemingel och invigning kl 14. Fotografen medverkar.


Eric Antoine förklarar hur bilden både är ett positiv och ett negativ.


Eric Antoine är inte fransman för inte. Ett par av bilderna är vändbara.


Foto: Eric Antoine.


Foto: Eric Antoine.


Foto: Eric Antoine.


Foto: Eric Antoine.

Annons
Annonser




























Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser