Annons

Förgänglighet spirar på Pumphuset

Marja de Raadt kommer från Holland. Det hörs och det syns. Drygt 30 av hennes tavlor finns från och med lördagen att skåda på Pumphusets Konsthall.

Med Torgny Lindgrens ”Dorés bibel” i högtalarma inspireras hon till sin konst. Naturen ligger också Marja de Raadt varmt om hjärtat. Den holländska konstens tunga historia är även den något som speglas i hennes verk.
Det är klart att jag är påverkad av den holländska konstens gyllene ålder, 1600-talet. Vad gäller Dorés bibel så har jag säkert hört den 20 gånger. Den ger mig ro. Jag är väldigt energisk och därför behöver jag något stillsamt för att kunna arbeta, något som lugnar ner mig, säger hon i samband med att hon hänger sin utställning som ska vara på Pumhuset under en dryg månad.

Annons
 

Tavlorna som hänger i den vackert spartanska hallen är till största delen målade under det senaste decenniet och många föreställer tulpaner och solrosor.
– Tulpanen är för mig en symbol för förgänglighet. Det var en oerhörd lyxvara på 1600-talet. En tulpanlök, som då var importerad från Turkiet, kunde kosta lika mycket som ett hus. Men som allt annat så dör blommorna. Solrosorna är en metafor för det mänskliga livet.

Det är emellertid inte bara motiven som är viktiga i hennes konst.
– För mig är bakgrunden oerhört viktig. Det kan se ut som att det är en färg men i regel döljer sig alla regnbågens färger i mina bakgrunder, säger hon och går fram till en av tavlorna som vid en första anblick har en vit bakgrund.

– Tavlan förestället ett löv som ligger på ett bord. Väggen i bakgrunden är vit och det är även duken som täcker bordet. Men väggen är målad med många färger, säger hon och maken, Niklas Anderberg, även han konstnär som tidigare ställt ut på Pumphuset, förklarar.
Man kan säga att hon börjar med att måla prickar i alla regnbågens färger. Sedan skrapar eller slipar hon en del på detta och täcker sedan med vit färg. Då får man en typ av skimmer i det vita, säger han och Marja de Raadt fortsätter att beskriva tavlan.
– Titta man sedan på duken så är det mer en enhetlig blå färg som ligger under det vita. Det vita finns för övrigt i tre olika varianter. Det är en mycket viktig men svår färg.

Marja de Raadt är född 1950 i Holland, men delar tiden mellan hemlandet och Arboga i Sverige sedan länge. Efter avslutade studier på Rietveld-akademin i Amsterdam reste hon, som så många andra på den tiden, österut. Resan varade i två år och hon besökte bland annat Australien, Indonesien och Indien. Väl hemkommen beslöt hon att söka in på konstakademin i Köpenhamn för att studera grafik. Hon blev antagen och efter två år på den grafiska skolan följde ytterligare fyra år på målarskolan.

I Marja de Raadts bildvärld förekommer ofta, förutom blommor även dödskallar, tomma getingbon och andra tecken för liv som slocknat. Här är det framför allt koncentrerat till växternas värld med spretiga vintergrenar och torkade blomstänglar.

Oljemåleriet är kraftfullt och kontrastrikt, precis som hos van Gogh. Färgerna är dovt vintriga i brunt, vitt och grått. Men ännu mer sprakande och livfullt blir det i blandteknikerna på papper. Där ges formerna ett nytt liv, blommorna abstraheras och färgerna tillåts explodera.

Under hängningen av utställningen pratar hon mycket om känslor, liv och död. Det är nästan så att man anar en religiös ton.
– Jag har levt med kristendomen väldigt nära inpå mig men jag är inte religiös. Mycket av den religiösa konsten väcker skuldkänslor hos betraktaren men det vill inte jag göra. Jag skulle istället säga att min konst är spirituell.

Konstnären har ställt ut vid ett otal tillfällen i Holland, Danmark och Sverige och verken som visats har varit många. Hon vill dock inte säga att hon är produktiv.
– Jag kan inte bara spotta ur mig tavlor. Jag skulle tro att jag målar 12-14 tavlor om året. En del går fort. Dom har jag i huvudet när jag börjar. Andra kan bita sig fast och det händer att jag slipar ner målningar helt och börjar om på nytt. Varje tavla är en kamp och ibland vinner tavlan men oftast vinner jag.

Marja de Raadts utställning har vernissage imorgon, lördag med invigning klockan 13.00 och hon är själv på plats. Utställningen pågår till och med den 28 april.

Konsthallen är öppen: tisdag-fredag 13.00-17.00 och lördag-söndag 13.00-16.00.


Paret diskuterar färgen vit. Tavlans bakgrund är målad i olika vita färger, det finns rent av alla regnbågens färger på väggen bakom bladet som ligger på det dukförsedda bordet.

Annons
Annonser






























Vi stödjer Direkten genom att vara med i Företagsguiden:

Annonser