BoIS 89:e årsmöte avklarat

Om en dryg vecka tjuvstartar allsvenskan med det heta derbyt mellan BoIS och HIF. Och det var en nöjd ordförande Kenneth Håkansson som summerade fjolåret i samband med föreningens 89:e årsmöte.
– Vi har 9,4 miljoner kronor i kassan och jag tror aldrig att klubben haft
en bättre ekonom,
analyserade BoISbasen som dock betonade att en restriktiv ekonomisk politik också skall vara klubbens ledstjärna kommande år.
– Intäkterna skall täcka de löpande utgifterna och inkomster från eventuella spelarförsäljningar skall gå till att stärka föreningen på alla plan, inte minst gäller det ungdomsverksamheten. Vårt mål är att även fortsättningsvis arbeta för att få fram egna produkter i så hög utsträckning som möjligt.

Det är i år tio år sedan BoIS förra gången spelade i allsvenskan, då slutade äventyret med en ekonomisk katastrof och vid ett krismöte på hösten tillsattes en ny krisstyrelse med uppdrag att rensa upp i de kraschade finanserna. Då infördes också ett höstmöte för styrelseval, något som ny plockas bort i och med att BoIS reviderade stadgarna.
– Nu behövs inget höstmöte längre, föreningen är stabil och då är det bättre att samla alla ärende, även valen, till ett ordinarie årsmöte som skall hållas före februari månads utgång, informerade Kenneth Håkansson som under sina år i ledningen samlat ihop 500 poäng vilket berättigade honom till klubbens främsta utmärkelse, guldnålen.
Silvernålen delades ut till massören Anders Håkansson och Thomas Nilsson.

BoIS är också på god väg att sluta ett samarbetsavtal med Asmundtorp med avsikt att utveckla klubbens unga spelare i högre sammanhang.
– Asmundtorp har för avsikt att spela i tvåan, kanske också Superettan, och vi är angelägna om att vår unga spelare utvecklas i så bra konkurrens som möjligt. Kanske kan man här tala om en farmarklubb och förhoppningen är att detta skall leda att fotbollen förbättras i kommunen.

Planerna på att skapa en fotbollsakademi växer sig också starkare. Detta innebär att BoIS på alla nivåer utökar samarbetet med såväl grundskolan som gymnasiet.
– På Dammhag räknar vi med att den första fotbollsklassen kommer igång till hösten och på gymnasiet skall vi utöka samarbetet med fotbollslinjen och skapa regionens bästa fotbollsgymnasium, betonade Kenneth Håkansson innan det var dags att avsluta ett ovanligt lugnt och stillsamt årsmöte.